Saturday, October 23, 2010

HATI DAN PENYAKIT

Hati diciptakan Allah untuk dapat mengenal penciptanya, mencintaiNya dan mengesakanNya, merasa gembira bersamaNya, redha kepadaNya, berserah diri kepadaNya, mencintai dan membenci keranaNya, berlindung dan mengadu kepadaNya serta selalu ingat kepadaNya. Hati harus lebih mencintai Allah sebagai penciptaNya melebihi yang lain, berharap kepadaNya lebih dari yang lain. Tiada kenikmatan, keindahan dan kegembiraan bahkan tiada kehidupan kecuali keranaNya.

                Pada yang demikian inilah sebenarnya sumber segala makanan, kesihatan dan kehidupan. Jika hal itu luput dari diri seseorang, maka kesusahan, ketakutan dan kedukaan akan segera menimpa diri manusia dari setiap penjuru dan hancurlah pertahanan tubuhnya.

                Penyakit hati yang terbesar adalah syirik, berbuat dosa, lupa diri, menganggap hina mencintai dan mengharap redhaNya, tidak mahu berserah diri kepadaNya, tidak sudi berpegang kepadaNya, bersekutu kepada selainNya, tidak senang terhadap takdir dan ketetapanNya serta ragu-ragu terhadap janji Allah.

                Cara mengubati penyakit-penyakit hati ini adalah apa yang terkandung dalam ruqiyyah yang merupakan system perubatan Nabi Muhammad SAW. Ubatnya adalah lawan daripada penyakit itu, iaitu mengembalikan hati kepada tugas utama yang dibebankan kepadanya ketika diciptakan Allah.

                Tauhid membukakan pintu kebaikan, kegembiraan, kenikmatan, kesenangan dan kesembuhan. Taubat menghancurkan segala dosa dan segala unsur-unsur yang menjadi penyebab timbulnya penyakit dan mencegah serta menuntut pintu-pintu ke arah timbulnya penyakit dan keburukan-keburukan. Dengan tauhid, maka pintu kabahagiaan, kebaikan dan kegembiraan menjadi terbuka. Dengan taubat dan istighfar maka tertutup pula pintu kejahatan dan keburukan.

                Dari Ibnu Abbas RA ia berkata : “Rasulullah SAW bersabda : “Barangsiapa membiasakan membaca istighfar, Allah pasti akan memberikan kelepasan terhadap setiap kesusahannya dan memberikan jalan keluar terhadap setiap kesempitannya serta memberinya rezeki yang tidak disangka-sangka.  Hadis riwayat Abu Daud.

Sebahagian tokoh-tokoh ilmu kedoktoran berkata : “Barangsiapa ingin sihat jasmani, maka sedikitkan makan dan minum. Dan barangsiapa ingin sihat rohani, maka tinggalkanlah perbuatan-perbuatan dosa.”

                Perbuatan dosa merupakan racun bagi hati (jiwa), yang dapat membinasakan jiwa atau paling tidak melemahkan kekuatannya. Jika hati telah lemah, maka ia tidak sanggup lagi menjadi benteng untuk menolak penyakit. Menurutkan hawa nafsu merupakan penyakit yang paling besar. Melawan hawa nafsu merupakan ubat yang paling tepat. Nafsu itu pada dasarnya diciptakan dalam keadaan bodoh dan zalim. Kerana kebodohannya itu, banyak menusia menyangka mengikuti hawa nafsu merupakan ubat, padahal itulah yang akan menghancurkannya. Kerana kezalimannya, banyak manusia yang tidak mahu mendengarkan nasihat. Mereka menganggap penyakit sebagai ubat, lalu memeliharanya, dan menganggap ubat itu sebagai penyakit, lalu meninggalkannya.

                Dengan ruqiyyah, hati menyedari akan fungsinya yang utama iaitu mengenal Tuhan penciptaNya. Pengenalan ini akan membangkitkan harapan akan kesembuhan penyakit yang diderita, kerana sudah meyakini akan kasih sayang Allah kepada makhlukNya. Keyakinan akan kemurahan Allah, pada gilirannya akan memperkuat ketahanan tubuh dan seluruh jaringan tubuh akan terdorong untuk menolak penyakit yang telah menimpa dirinya.

                Jelas terlihat bahawa jiwa yang sihat dan rohani yang suci berhasil mengalahkan berbagai macam penyakit, baik yang menimpa diri sendiri mahupun penyakit yang menimpa diri orang lain. Itu semua merupakan kelebihan/keutamaan yang diberikan Allah terhadap orang-orang yang menyedari kekuasaan, kemurahan dan keesaan Allah SWT.

                Sesungguhnya hati (jiwa) yang telah terkait erat dengan Allah SWT Yang Menciptakan penyakit dan juga ubatnya, Yang Menguasai segala-galanya merupakan ubat yang tidak dimiliki oleh diri orang yang hatinya jauh dan berpaling dari Tuhannya. Bukan merupakan rahsia lagi, bahawa roh di dalam diri kuat, dan jiwa juga kuat, keduanya merupakn paduan kekuatan yang sanggup menolak setiap penyakit yang datang.

**Ruqiyyah : melafazkan doa baik dari Al-Quran mahupun as-Sunnah untuk menyembuhkan suatu penyakit.  

                Beberapa contoh ruqiyyah yang diajarkan oleh Rasulullah SAW :
  1. “Aku berlindung dengan kalimah Allah yang sempurna dari kejahatan yang telah ia cipatakan.”

  1. “Aku berlindung dengan kalimah Allah yang sempurna dari kemurkaan dan siksaNya, dari kejahatan para hambaNya, dari bisikan-bisikan syaitan dan kedatangan mereka kepadaku.”

  1. “Ya Allah, Engkau Tuhanku. Tiada Tuhan selain Engkau. KepadaMu aku berserah diri, Engkau adalah Tuhan ‘Arasy yang besar. Apapun yang Allah kehendaki pasti terjadi dan apapun yang Allah tidak kehendaki, tidak akan terjadi. Tiada daya upaya dan tiada kekuatan kecuali dengan izin Allah. Aku mengetahui bahawasanya Allah Maha Kuasa atas segala sesuatu, sesungguhnya ilmu Allah meliputi segala sesuatu dan perhitungan Allah mencakup segala yang ada. Ya Allah, aku berlindung kepadaMu dari kejahatan diriku sendiri, dari kejahatan syaitan dan sekutunya dan dari kejahatan makhluk yang melata. Engkaulah Pemegang kendali keseluruhannya. Sesungguhnya Tuhanku tetap di atas jalan yang lurus.”

No comments:

Post a Comment